چهارشنبه 2 خرداد 1397
»


کاربران گرامی می توانند از طریق فرم انتهای صفحه  سؤالات و شبهات دینی خود را مطرح نموده و منتظر دریافت پاسخ باشند.

متن سوال

باسلام و احترام در يكي از سخنراني هاي حضرت آيت الله قرهي، شنيدم كه فرمودند: حضرت آيت الله بهجت بيان كرده اند كه هركس در دام گناه يا خطايي افتاده و به آن عادت كرده و از ترك آن عاجز است مي تواند به مدت 40 هفته (پنجشنبه شبها يا جمعه صبح ها) بصورت مستمر بر سر مزار يكي از اولياء الهي برود و قرآن بخواند؛ حال چند سوال مهم داشتم كه انجام اين فريضه را بر من متوقف كرده است: 1- آيا ايرادي دارد كه پنجشنبه ها قبل از شب يا عصر (مثلا ساعت 2 يا 3 بعد از ظهر) به سر مزار رفت؟ 2- آيا ايرادي دارد كه روزهاي جمعه بعد از نماز جمعه به مزار رفت (صبح نرفت)؟ 3- اگر هفته اي به دلايلي رفتن به مزار مقدور نبود (به دلايلي مانند بيماري، مسافرت، مشغله كاري، دانشگاه يا...) مانعي دارد يا خير؟ به عبارت ديگر تداوم در رفتن ضروري است يا مانعي ندارد كه بدلايل ذكر شده چند هفته اي در اواسط هفته ها فوت شود؟ با تشكر فراوان

----------------
 
پاسخ:
با سلام و احترام
اولا جهت زيارت از پنجشنبه غروب تا جمعه غروب مي توان از بركات آن استفاده كرد
ثانيا بايد بصورت پيوسته انجام گردد
التماس دعا
 
 
-------------------------------
سئوال :جناب آقای میثم محمدیان
 
باسلام خدمت شما بزرگواران، سوالی داشتم و آن در رابطه با علم ائمه معصومین علیهم السلام است: در رابطه با فضائل حضرت امیر میگویند که ایشان در شب لیله المبیت به جا نبی مکرم خوابیدند تا جان آن حضرت را حفظ کرده باشند، سوال بنده این است که در این شب آیا حضرت امیر با علم خودشان نمی دانستند که یقینا کشته نخواهند شد؟! اگر می دانستند این که به ظاهر فضیلتی محسوب نمی شود! یعنی در میدانی که بعدا پیروزی نصیبشان می شده اگر می دانستند که حقیقتا پیروزند این آیا فضیلتی محسوب می شود؟ عین همین سوال در رابطه با مسجد رفتن حضرت امیرالمومنین در روزی که قرار بود در رکوع زکات بدهند و آن آیه معروف نازل شود نیز در ذهن من موجود است! آیا حضرت نمی دانست که اگر به مسجد رفته نماز بخواند و ... این علم ائمه چه طوریست؟! و قس علی هذا... با تشکر و ادب و احترام
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
پاسخ:
با سلام و احترام
بحث در اين زمينه بسيار است اما بطور مختصر مي توان گفت: عالم مطلق حضرت حق است و حضرات معصومين ع از خداوند متعال كسب علم مي كنند و در مسير تعالي به سمت خداوند متعال داراي حركت هستند و علم ايشان اولا به اذن خداست و ثانيا علمي كه محضرشان بوده نسبت به آينده علم اجمالي بوده است و لازمه ابتلا و امتحان ايشان نيز نداشتن علم تفصيلي به آينده مي باشد، روايت شريفي كه خود مولي الموالي فرمودند:عرفت الله بفسخ العزائم ...ناظر به همين مفهوم است يعني من خدا  را در شكست خوردن در تصميمها شناختم ...ودانستم مدبر امور خداوند متعال است. يعني اگر كسي آينده را  بداند در تصميماتش دچار شكست نمي شود لذا علم حضرات به استناد بسياري از آيات و روايات نسبت به غيب ويا آينده قطعي است اما به صورت اجمال، كه جواب سوال حضرتعالي در اين قسمت مي باشد.
موفق باشيد 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------

سئوال: سرکار خانم مریم پرویزی


با سلام و احترام مي خواستم بدانم كه دين استقرار يافته در زمان امامت امام زمان چيست؟چون در جايي شنيده ام كه همه دين ها در آن زمان هستند ولي حكومت،حكومت اسلامي و آن اديان با اسلام در صلح خواهند بود.آيا اين مطلب صحت دارد؟با تشكر

---------------------------------------------
پاسخ:

با سلام و احترام

ابتدا بايد بدانيم که از آیات قرآن به دست می آید اسلام بر تمام ادیان غالب شده و در زمین مستقر و پابرجا می شود. تصریح بسیاری از روایات هم این است که

 در زمان ظهور امام مهدی (عج) دین اسلام، همه کره زمین را فرا می گیرد و بر همه ادیان جهان پیروز خواهد گردید.

قرآن کریم در سه مورد وعده داده است که خداوند متعال دین مقدس اسلام را جهان گیر خواهد کرد: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ...» (سوره توبه/ آیه 33؛‌ سوره فتح/ آیه 28 و سوره صف/ آیه 9)

او خدایی است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد تا آن دین را بر هر همه ادیان پيروز گرداند ...

و شکی نیست که وعده خداوند انجام شدنی و تخلف ناپذیر است چنانکه قرآن فرموده است: «إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ » (سوره آل عمران/9)ولی روشن است که با وجود همه مجاهدت ها و تلاش های بی دریغ پیامبر (ص) و اولیاء خدا (ع) تاکنون چنین رویداد مبارکی به وقوع نپیوسته و همه مسلمانان امید دارند که این روزگار فرا رسد و البته این آرزویی حقیقی است که ریشه در بیانات پیشوایان معصوم (ع) دارد.

بنابراین در سایه حاکمیت آن ولی پروردگار بانگ اشهد ان لا اله الا الله که پرچم توحید است و نوای اشهد ان محمداً رسول الله که علم اسلام است, همه جا فرا خواهد گرفت و اثری از شرک و کفر باقی نخواهد ماند.

از طرفي براى تشكيل جامعه واحد و فراگيرى حكومت جهانى، يك موضوع ضرورى است و آن جهان بينى واحد و اعتقاد واحد است. بايد نگرش و جهان‏بينى واحدى بر جامعه حاكم باشد تا انسجام و وحدتى خلل‏ناپذير در جامعه پديدار گردد. بر اين اساس است كه در دوران ظهور و روزگار دولت مهدوى، جهان‏بينى واحدى بر جهان حاكم و راه و روش و برنامه‏ها نيز يكى مى‏گردد و يكپارچگى واقعى در عقيده و مرام پديد مى‏آيد و مردمان همه يكدل و يك زبان به سوى سعادت و صلاح حركت مى‏كنند. ناسازگارى و دوگانگى در انديشه‏ها و عقيده‏ها نيست؛ چنان كه در راه و روش‏هاى اجتماعى نيز اختلاف و چندگانگى ديده نمى‏شود.

امام صادق«ع» به صراحت به اين مطلب اشاره فرموده است: «افوالله ليرفع عن الملل و الاديان الاختلاف و يكون الدين كله واحدا كما قال جل ذكره ان الدين عندالله الاسلام»؛ «به خدا قسم!... ناهماهنگى و اختلاف مذاهب و اديان از بين مى‏رود و فقط يك دين در سراسر گيتى حكومت مى‏كند؛ چنان كه خداى تبارك و تعالى فرموده است: به راستى دين در نزد خدا، اسلام است» بشارة الاسلام، ص 265؛ بحارالانوار، ج 53، ص 4..

امام مهدى(عج) با اين اصل اساسى و زيربنايى (وحدت عقيده) در ساختن جامعه يگانه بشرى به توفيقى بزرگ و بى‏مانند دست مى‏يابد و همه علل و عوامل ناسازگارى و برخورد و اختلاف را نفى مى‏كند. راه و روش او، بر قانون جاودان حق و عدل و يكتا پرستى استوار و با فطرت و سرشت انسان‏ها، هماهنگ و سازگار مى‏باشد. او وحدتى واقعى را براساس اصول توحيد و ايدئولوژى اسلامى پى مى‏ريزد و همه انسان‏ها را در زير شعار يگانه و دين واحد گرد مى‏آورد ر.ك: عصر زندگى، ص 111 و 112..

امام على«ع» نيز مى‏فرمايد: «تمام خير در اين روزگار است؛ در آن زمان قائم ما قيام مى‏كند و همه را بر (محور) يك مرام و يك عقيده گرد مى‏آورد (ثم يجمعهم على امر واحد)» الغيبة نعمانى، ص 206..

 


وضعيت يهود ومسيحيان

 


در اين باره روايات و آيات مختلفي وجود دارد که ، مربوط به دوره‏ها و مراحل مختلف حكومت حضرت مهدى(عج) است:

برخي از اين روايات اشاره به سيره و روش حضرت مهدى(عج) در ابتداى ظهور دارد و دسته ديگر، اشاره به دوره تحكيم و تثبيت حاكميت آن حضرت.

توضيح اينكه امام«ع» در ابتداى ظهور، تنها كافرانى را كه به ظلم و فساد در زمين مشغول‏اند، سركوب مى‏كند و يا ملزم به پذيرش اسلام و قوانين حيات بخش آن مى‏كند.

امام با كافرانى كه از ظلم و جور و فساد به دوراند و پذيراى حكومت دادگستر ايشان هستند، همانند سيره پيامبر اكرم«ص» از سرمسالمت رفتار مى‏كند و از آنان جزيه (ماليات مخصوص) مى‏گيرد و به تدريج با برقرارى عدل و فراگيرى آن در سراسر زمين و از بين بردن باطل‏ها و بدعت‏ها و آشكار شدن نشانه‏ها و آيات حق، حجت‏هاى روشن الهى بر مردم، تمام مى‏شود و ديگر جاى هيچ عذرى براى كفر و شرك باقى نخواهد ماند و در آن دوره مردم مسلمان خواهند شد و كفر و شرك مصداق روشن ظلم و تجاوز از حق خواهد بود كه جايى در حكومت الهى مهدى(عج) ندارد و بايد از اساس حذف گردد.

حضرت صادق«ع» در تفسير آيه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏»؛ توبه (9)، آيه 33. به فضل فرمود: «اى مفضل! اگر پيامبر بر همه دين‏ها غالب شده بود، از آتش پرستان، يهوديان، نصارا، ستاره پرستان و از تفرقه، نفاق و شرك اثرى نبود. اين كه خداوند فرموده«لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» مربوط به روز ظهور مهدى(عج) است» بحارالانوار، ج 52، ص 330..

 


همچنين ممکن است اقليتى از يهود و نصارا در پناه حكومت حضرت مهدى(عج) با شرايط اهل ذمه وجود داشته باشد.

از امام باقر«ع» نقل شده است: «وقتى قائم قيام كند، ميان اهل تورات به تورات و ميان اهل انجيل به انجيل حكم مى‏كند و ميان اهل زبور به زبور و ميان اهل قرآن به قرآن...» مى‏توان گفت اينها مربوط به مراحل آغازين ظهور است، ولى تكامل بشر به حدى مى‏رسد كه همگان موحد و مسلمان مى‏شوند و يا حداقل آنان از عقايد شرك آلود خود (مانند تثليث و اين كه خدا پسر دارد و...) دست بر دارند تا مدتى تحت حكومت اسلامى به زندگى خود ادامه مى‏دهند.

 


براي مطالعه بيشتر ر.ک: آينده جهان ، رحيم کارگر ، مرکز تخصصي مهدويت

===================

سوال :جناب آقای پژمان معینی
باسلام خدمت حضرت استاد؛ متخلق به اخلاق الهی شدن شامل چه زمینه های میشود؟
این اخلاق الهی چیست؟ نمیدونم منظورم رسوندم؟ باتشکر
===============================
پاسخ:
با سلام و احترام
حضرت استاد فرمودند:
 همه اموري كه در زندگي انسان هست را شامل مي شود اعم از خانواده و محل كار و جامعه و... متخلق شدن
 يعني آنچه كه پروردگار عالم از خوبيها بيان فرموده در وجود انسان تبلور پيدا كند و بديها نيز از وجود انسان رخت بركند.
التماس دعا

================

سئوال:
با سلام واحترام

یک سؤال از محضر آیت‌الله قرهی داشتم

اینکه در لحظه تحویل سال چه دعایی می‌کنند؟

منتظر جواب ایشان هستم

با تشکر

لرستانی
=============
پاسخ :
با سلام و احترام
اولين دعايي كه ايشان مي فرمايند :
  خدايا آن محول الحول و الاحوال كه حجّتت روحي له الفداء هست را براي بهترين تحويل احوال برسان
لذا دعا براي فرج و سلامتي حضرت وليعصر ارواحنا فداه و نايب ايشان فراموش نشود.
التماس دعا

تاریخ درج مطلب : ۱۲:۳۹ ۱۳۹۱/۶/۸

نام
نام خانوادگی
تحصیلات
جنسیت
آدرس ایمیل
سن
نوع سوال
متن سوال
کد امنیتی
نظر به مطلب
نام:  
ایمیل:
متن:  500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی: 80745
   

اخبار حوزه

نگار خانه

Skip Navigation Links.
شب تاسوعای حسینی91
ظهر تاسوعای حسینی 91
شب عاشورای حسینی 91
ظهر عاشورای حسینی 91
مراسم عزاداری محرم 93
ولادت امیر المومنین(ع)
جشن نیمه شعبان شب اول سال 94
جشن نیمه شعبان شب دوم سال 94
شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) 95
سالگرد آیت الله مولوی قندهاری
جشن نیمه شعبان 91 شب دوم
جشن نیمه شعبان 91 شب اول
جشن ولادت حضرت امام حسن (ع)91
گزارش تصویری روز قدس 91
گزارش تصویری عید سعید فطر
دیدارطلاب حوزه امام رضا(ع)باآیت الله قرهی
گزارش تصویری شبهای قدر
مراسم تجلیل از اعضای پايگاه بسيج حضرت سيد الشهدا (ع)
اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه ها در مشهد مقدس
بازدید حضرت آیت الله قرهی(مدظله العالی) از مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی
مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع)
مراسم سالگرد شهادت سید محمود موسوی
آیین بهره برداری از حوزه علمیه امام هادی(ع) - اصفهان - هرند با حضور حضرت آیت الله قرهی مدظله العالی
سفر اعضائ بسیج و حوزه علمیه به اصفهان
گزارش تصویری شب دوم محرم 1391
گزارش تصویری شب سوم تا ششم محرم

مراسمات مهدیه

آمار سایت

اوقات شرعی

این سایت متعلق است به 
قدرت گرفته از پرتال ترنم