|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
شنبه 3 آذر 1403
نکته های قرآنی 33/آیا فقط می توان به ظواهر آیات اکتفا کرد؟!
بدانیم یک عوالم دیگری هم هست، بدانیم که قرآن فقط ظاهر نیست،
ما اگر بخواهیم فقط به ظواهر آیات نگاه کنیم، متوجّه مطالب آن نمیشویم. مثلاً الآن یک آیه را اشاره میکنم، شما خودتان بروید ببینید ظاهر آیه چیست. من مخصوصاً بعضی از مطالب را فققط اشاره میکنم که آن روح تحقیق به خصوص در جوانها بیشتر شود. به قول آیتالله العظمی گلپایگانی که یک موقعی سر درس میفرمود: مثل این که مستشکلی نیست، بگذارید من خودم مستشکل باشم. لذا بد نیست ما هم گاهی خودمان اشکال ایجاد کنیم و جوابش را هم بدهیم. اینطوری بهتر است تا بخواهیم آنها اشکال ایجاد کنند و بعد ببینیم جواب چیست. حالا این مطلبی که میخواهم عرض کنم، چیست؟ ببینید در آنجایی که میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، ظاهر آیه در مورد چیست؟ وهابیها میگویند: شما باید صورت ظاهر آیه را نگاه کنید، در مطالب قبلی این عبارت، کجا به غدیر خم و بحث ولایت و ... اشاره شده است؟! امّا ما چند مطلب در جواب آنها داریم که یکی شأن نزول است.حالا بروید ببینید مگر قبلش چه میگوید که آنها ایراد گرفتهاند؟ حالا من جوابش را هم نمیگویم و به تعبیری فقط شبهه میاندازم. مگر آنها شبهه ایجاد نمیکنند، بگذارید یک بار هم خودمان، خودمان را به شبهه بیاندازیم. لذا شاید یک عدّه بگویند: آقا! این چه حرفهایی است میزنید؟!مگر شما مرتد هستید؟! باید به آنها گفت: بله، درست است، ما مرتدیم! چون چیزی نمیفهمیم و حرفهایم باید جمع بشود. البته بنده که واقعاً چیزی نفهمیدم و فرمایشات آن اعاظم را محضر مبارکتان عرض میکنم امّا آیا نستجیربالله آن اعاظم که تأییدیه از آقاجانمان گرفتهاند، آنها که بدن مقدّسشان را زیر پای امیرالمؤمنین، علم مطلق پروردگار عالم بردند و ... ؛ مرتد و کافرند؟!! یادتان نرود، عرض کردم بعد از این که حضرت خضر به حضرت موسی گفت: «هذا فراق بینی و بینک»، گنجشک، کف دست موسی، قطرهای انداخت و حضرت خضر گفت:چیست؟ او به اذن الله فهمید و گفت: میخواهد بگوید تمام علم اوّلین تا آخرین، در مقابل علم وصیّ پیغمبر آخر الزمان، مثل یک قطره در مقابل دریا میماند. لذا امیرالمؤمنین که اینقدر علم دارند، به بعضیها هم آن قدر علم دادند که در آخر هم گفتند: تو را پیش خودم میبرم. لذا ما ملک نقال داریم که این ولیّ خدا را زیر پای امیرالمؤمنین بردند. پس چنین اعاظمی این حرفها را زدند. امّا این هم درست است که امثال من نمیفهمند. امّا ما چرا باید بیان کنیم؟ برای این که اگر بیان نشود، دیر میشود. حدّاقل وصفالعیش باشد تا نصفالعیش بشود. چون خود عیش حقیقی که نیست.امّا حدّاقل قضیه یک چیزی به گوشمان خورده باشد. لذا عزیز دلم! بدانیم یک عوالم دیگری هم هست، بدانیم که قرآن فقط ظاهر نیست، پس آن «سبعین بطنا» کجاست؟! اصلاً برای چه گفتند: «سبعین بطنا»؟! ما باید اینها را بدانیم.
|
|
|