پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی (عج) www.emammahdy.com
شخصی از پروردگار خود درخواست کرد تا محل و مکان شیطان را در دل آدمی به او نشان دهد.ببینید یاد خدا بودن چه خصایصی را دارد؟ چه کنیم با نفس امّاره مبارزه کنیم؟ راههای مبارزه با نفس امّاره چیست؟میفرمایند: موقعی که خوابیده بود، در خواب، مردی را دید که حالت پیکره او مثل بلور بود، طوری که از درون، بیرون دیده میشود، بدون داشتن هیچ یک از اعضای داخلی انسان (معده، روده و ...) و از بیرون، درون او دیده میشود. خوب که نگاه کرد شیطان را دید،
شخصی از پروردگار خود درخواست کرد تا محل و مکان شیطان را در دل آدمی به او نشان دهد.ببینید یاد خدا بودن چه خصایصی را دارد؟ چه کنیم با نفس امّاره مبارزه کنیم؟ راههای مبارزه با نفس امّاره چیست؟
میفرمایند: موقعی که خوابیده بود، در خواب، مردی را دید که حالت پیکره او مثل بلور بود، طوری که از درون، بیرون دیده میشود، بدون داشتن هیچ یک از اعضای داخلی انسان (معده، روده و ...) و از بیرون، درون او دیده میشود. خوب که نگاه کرد شیطان را دید،
کسی آمده بود محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی گفته بود آقا بیچاره شدم خسته ام گناه مرا بیچاره کرده هی توبه می کنم اما از آن طرف لذائذ ظاهری گناه مجلسش آماده می شود می روم خسته ام به شما پناه آورده ام راهم بدهید طوری اظهار عجز کرد که این میرزای بزرگوار اشک ریخت گفت حالا که آمدی من پناه دهنده نیستم پناه دهنده خداست یک مطلبی را به تو می گویم ولو به اینکه حسی در تو رخ ندهد اما بیا و قسم بخور تو یک سال این کار را انجام بده ذکر مخصوصی را گرفت
وقتی آمدند محضر آیت الله نائینی گفتند چه کنیم یاد خدا زنده شود فرمودند: مقدار مبلغی بخشش کنید. خودتان برای خودتان فرض بکنید غیر از خمس که یک پنجم از اموال واجب می¬شود بپردازیم که آن از طرف خداست اما اینجا خودتان برای خودتان واجب کنید که یک مقدار از اموالتان را در راه خدا بدهید که این حب مال از دلتان کنده شود آن وقت انسان آرامش می¬گیرد
بیان شد اگر ما نفس امّاره را نشناسیم، هیچ موقع به نفس مطمئنه نمیرسیم. نفس امّاره چیست؟ در حقیقت هر چه لذائذ، غیر از لذّتهایی که به حق معنوی است، نفس امّاره میشود. اگر کسی از دنیا به خاطر امر باریتعالی بهرهبرداری کند، آن خودش لذّت معنوی است. صورت ظاهری لذّت مادی است امّا لذّت معنوی است. یکی از خصایصی که بزرگان داشتند همین است.
در روایت داریم وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بیان میفرمایند (در کتاب کافی جلد3) آن کسی که نفس امّارهاش بر او حاکم شد آن شخص کسی است که اله نفسش بر او حاکم شده، کسی که اله نفسش بر او حاکم شد، هرچه بگوید «لا اله الا اللّه» دروغ گفته است. کسی که نفس امّاره بر اوحاکم شد میخواهد بگوید من الله را قبول ندارم فقط یک الله دارم آن هم نفس امّاره است و این درد است.
خدا نکند شیطان بایستد روبروی نماز من، های های بخندد، بگوید ای دروغگو! می¬گویی «أشهد أن ¬لا¬اله¬¬الّا¬الله» درحالی که بزرگترین اله تو نفس امّاره است، الله دیگر برای تو اله نیست. تو نفی عبودیت، الوهیت از همه الاهان می¬کنی درحالی که اولین الله تو نفس خودت است
دستورالعمل مبارزه با نفس امّاره
دانشمندی از دانشمندان یهود و از اهل شام که هم تورات را میدانست، هم انجیل و هم زبور و هم به کتب الهی وارد بود، در جمع اصحاب پیامبر قرار گرفت. در میان این اصحاب مولی الموالی امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) حضور یافتند. سؤالاتی را کرد، (عجیب است همه کتب انبیا مطالب را یکسان بیان کرده بودند و همه هم به یک سبک نشانه هایی را از پیامبر بیان کرده بودند.)
بد نیست نکاتی راجع به این که حقیقتاً چرا نیاز به اخلاق هست بیان کنیم
گرچه بشر از طریق عقل سلیم و علم می تواند خود را مواظبت کند اما این به این معنا نیست که به واسطه عقل و علم نفس امّاره از بین برود