|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
شنبه 8 دی 1403
نکات سیاسی اخلاقی8/ استفاده از تولیدات خارجی، بیغیرتی است
بیغیرت است انسان بخواهد از تولیدات خارجی استفاده کند و بعد هم بخواهد پُز بدهد
آیتالله الظمی شاهآبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میفرمایند: «و تغییر دهیم بیحسّی را به حس».ما بیحسّیم. پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) میفرمایند: «ابغض النّاس عند الله بطّال النّهار و جیفه اللیل». «بطّال النّهار» که یعنی روزش به بطالت بگذرد، یک معنایش همین خواهد شد که ما به بطالت بگذرانیم، بیحس باشیم و کاری انجام ندهیم، بگوییم:آنها که برای ما تولید کردهاند. «و بی غیرتی را به غیرت تغییر دهیم». یعنی این که شما میگویید که اینها برای ما میآورند، حمّال ما هستند، این بیغیرتی است. میفرمایند: «تشکّر میکنند از اینکه صنایع دشمن آنها را اداره نموده و میگویند خداوند عالم آنها را خر و حمّال ما قرار داده ولی اگر به نظر منصفانه متوجّه شوند، می فهمند حمّال کسی است که پنبه را یک من شش قران به دشمن میدهد و یک من ششصد تومان یا متجاوز از او میخرد. حال مشاهده کن ببین خر کیست؟ و آیا این نعمت است که آن را تشکّر کنی؟!» این درحقیقت نقمت است. ایشان میفرمایند:باید در این قضیه دقّت کنیم، این بیغیرتی است که به عنوان غیرت محسوب کنیم. بیغیرت است انسان بخواهد از تولیدات خارجی استفاده کند و بعد هم بخواهد پُز بدهد و بگوید که من مثلاً مرسدس بنز دارم! تو اگر توانستی بهترین ماشین را از کشور خودت داشتی، مهم است نه این که آنجا آنها تولید کنند و من قیافه بگیرم که این را دارم. این بیغیرتی محسوب میشود. عجب تعابیری است. ما در باب حرکت معاشی دنیا، باید از تعابیر اخروی استفاده کنیم. برای به تحرّک درآوردن امّت، باید از لفظ غیرت استفاده کنیم. چون غیرت از چیزهای معنوی، اخروی و ذاتی و فطری بشر است. اگر به هر کسی بگویند بیغیرت هستی، بدش میآید، میخواهد در مقابل تو موضع بگیرد. لذا در معاش دنیوی هم باید از این الفاظ استفاده کرد، همانطور که آنها از این الفاظ استفاده کردند. آنها آمدند گفتند: شما راحت باشید، این خارجیها آمدند، حمّال شما هستند، تولید میکنند و به شما میدهند! اینطور شما را نرم کردند که راحت بتوانید از ابزار آنها استفاده کنید. یا آمدند به نام دیگری گفتند که تولیدات اینها تولیدات بسیار خوبی است و درست هم هست که این تولیدات اینطور بوده. شذرات المعارف – 26/10/90
|
|
|