|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
یکشنبه 9 دی 1403
کد اساسی اخلاق 136/رذائل، سد آهنینی پیش روی فضائل
رذائل اجازه نمیدهد انسان در فضائل پیشروی بکند
اگر مبتلای به گناه شدی، بدان که جسمت هم با تو همیاری نمیکند و نمیتوانی برای نماز شب بلند شوی و کسل خواهی بود. یکی از مصادیق «کُسَالَى»که در قران کریم و مجید الهی تبیین شده هم همین است. اولیاء الهی ذیل آن آیه، مطالبی را آوردند، از جمله این که شعبههای نفاق، چند مورد است و نباید فکر کنیم که منافقین، فقط آنهایی هستند که روبروی پیامبر ایستادند و یا منافقین، آنهایی هستند که در نظام جمهوری اسلامی، سلاح به دست گرفتند و ... . بلکه یکی از انواع منافقین، کسانی هستند که موقع نماز، آن حال، رغبت و شوق و اشتیاقی را که برای نماز تبیین میشود، ندارند. پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) آن قدر اشتیاق به نماز داشتند که برای همین، خداوند به ایشان فرمود: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»، نگران نباش، وقتی که فارغ شدی، باز هم نماز (نمازهای مستحبّی و نوافل) بخوان؛ یعنی اینچنین به نماز عشق میورزیدند. لذا بعضیها حالشان اینطور است. چرا؟ برای اینکه اینها میبینند چه خبر است. اولیاء خدا این حال را دارند. وقتی گناه کنیم، این جسد، نمیکشد و برای نماز شب بلند نمیشود. ببینید خصوصیّت تقوا را چطور تبیین میفرمایند: «و شِفاءُ مَرَضِ أجسادِکُم ». شاید شما بفرمایید که من خیلی حالم خوب است و بدنم قبراق است، امّا همین که اجازه نمیدهند، یعنی این بدن شما، سست است، مریضی دارد و تقوای قلب، شفای این اجساد است. لذا وقتی انسان، متقّی بشود، جسم او هم سالم است، حال او هم حال خوش است. لذا عزیز دلم رذائل، عاملی میشود که جسم، اجازه ندهد در فضائل، پیشی بگیری و جلو بروی. پس علّتالعللی که میگویند: اوّل رذائل را از بین ببرید، همین است؛ چون رذائل اجازه نمیدهد انسان در فضائل پیشروی بکند و به تعبیر دیگر این جسم، کم میآورد.
|
|
|