|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
دوشنبه 3 دی 1403
روایات حکیم از سلوک عرفا 69/مقام فوز اکبر
فوز یعنی رسیدن به آن رستگاری، به آن مطلبی که وجود مقدّس مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) در محراب شهادت بیان فرمودند: «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبِه»[
علّامه سیّد محمّد حسین حسینی تهرانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) به نقل از آسیّد هاشم حداد(اعلی اللّه مقامه الشّریف) فرمودند: آیتالله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) چهل شب حدود دو تا سه ساعت، این روایت شریفه امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) را برای ما توضیح میدادند و تشریح میکردند، نهایتاً هم فرمودند: من شمّهای از آنچه را که ملّاحسینقلی همدانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) - که آن عارف بزرگوار استاد آیتالله قاضی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) بودند– برای من گفت، برای شما گفتم؛ چون احساس میکنم شما بیش از این متوجّه نمیشوید! چهل شب جمعه از شبهای جمعهای که دور هم بودند، دو الی سه ساعت نکته و مطلب پر از معارف میگوید، بعد بیان میکند: تازه شمّهای از گفتههای ایشان را برای شما گفتم! این روایت چه میفرماید؟ معنای تحت الّلفظی آن چیست؟ چه غوغاییست؟ چرا باید معرفت نفس را دنبال کنیم؟ چرا بحث نفس شناسی را راه انداختیم؟ در این نفس چه خبر است؟ حضرت بیان میکنند: به فوز اکبر میرسد. فوز یعنی رسیدن به آن رستگاری، به آن مطلبی که وجود مقدّس مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) در محراب شهادت بیان فرمودند: «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبِه»[3]. منتها خود فوز نزد اولیاء و عرفا تقسیم دارد: فوز اوّلیه، فوز ثانویه، فوز وسطی، فوز اخری، فوزالاصغر و فوز الاکبر که هرکدام از اینها نکات بسیار مهمّی دارد. حضرت در این روایت مستقیم سراغ فوز اکبر میروند؛ «نَالَ الفَوزَ الأکبَر» انسان به فوز اکبر دست نمییابد، الّا «مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفس» - تعبیر را دقّت بفرمایید - آن کسی که پیروز شد یعنی به معرفت نفس رسید، به آنجا رسید که فهمید حقیقت معرفت نفس چیست. حضرت نمیفرمایند: «نالَ الفَوزَ الاکبَر مَن دَخَلَ فِی الجَنّة»، بلکه میفرمایند: «نَالَ الفَوزَ الأکبَر مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفس» در این که معرفت و شناخت این نفس را داشته باشد، پیروز شود.
|
|
|