|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
دوشنبه 3 دی 1403
روایت حکیم از سلوک عرفا 75/دیدن خدا
اگر انسان، انسان باشد؛ یعنی تجلّیگاه اسماء و صفات الهی است، آن هم، همه اسماء و صفات الهی - مهم این است - .
دیدن خدا اینکه اولیاء خدا همه چیز را میبینند، برای این است که به نفس خود شناخت دارند، گرچه آنها لب به سخن نمیگشایند و خصوصیّت الهی شدن هم همین است که ستّارالعیوب میشوند. اگر خواستیم انسان بماهو انسان شویم، باید کارمان به جایی برسد که همه خصایص و صفات الهی را به عنوان انسان در وجود خودمان تجّلی دهیم. نکتهای را بیان کنم که بسیار عالی است و از کدهای بسیار مهم است. آیتالله مولوی قندهاری(اعلی اللّه مقامه الشّریف) از استاد عظیمالشّأنشان، آیتالله العظمی سیّد ابوالحسن اصفهانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) نقل میکردند که آن مرد الهی و عظیمالشّأن، سلطانالعارفین، آیتالله العظمی ملّا فتحعلی سلطانآبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میفرمودند: اگر کسی انسان شد، نمیشود در وجود او چیزی ببینی، غیر از صفات و اسماء الهی. یعنی یک معنای انسان این میشود که انسان بما هو انسان، وجودش، همه و همه، اسماء و صفات الهی است. اگر میخواهی خدا را ببینی که نمیشود خدا را دید، خدا که جسم نیست، امّا صفات و اسماء پروردگار عالم بسیار زیاد است، اگر میخواهی همه را یک جا ببینی، در انسان کامل، در انسان بماهو انسان میتوانی ببینی. لذا ملّا فتحعلی سلطانآبادی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن عارف عظیمالشّأن، آن سلطانالعارفین که علم غیب هم میدانست، میفرمودند: اگر انسان، انسان باشد؛ یعنی تجلّیگاه اسماء و صفات الهی است، آن هم همه اسماء و صفات الهی - مهم این است - . ایشان فرموده بودند: این که من برای شما میگویم، برای معصوم نیست که فکر کنید من معصوم را میگویم - انصافاً حرف سنگینی است - معصوم که معصوم است، جایگاهش مشخّص است.بعد اشاره کرده بودند، فرموده بودند: من و تو اگر انسان شدیم، تجلّیگاه همه صفات و اسماء خدا میشویم! لذا اعتقاد ایشان این بود که اینکه میگویند: انسان کامل، معصوم(علیه الصّلوة و السّلام) است، اشتباه است. ایشان بیان کرده بودند: این حالی که بیان میشود، برای انسان است که به طور طبیعی با نفس دون، نفس امّاره مبارزه کند، به مقام انسانیّت برسد، آن موقع است که تجلّی اسماء و صفات الهی میشود. معرفت النفس2/12/92
|
|
|