|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
یکشنبه 2 دی 1403
روایات حکیم از سلوک عرفا167/نیّت مخلصین عالم؛ قرب حضرت حق
یکباره به خود گفتم: بالجد آیا تا به حال اعمالت «قُرْبَةً إِلَى اللَّهِ» بوده است، یا نیاز به اعاده است؟
خیلی مهم است عمری انسان خدا را عبادت کند فقط برای خود خدا. عمری بالجد بگوید: «قُرْبَةً إِلَى اللَّهِ» و فقط قرب حضرت حق را بخواهد. ملّا محسن فیض کاشانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف)، آن مرد الهی و عظیم الشّأن و عارف بزرگوار یک نکته بسیار عالی را بیان میفرمایند که بسیار تکان دهنده است. ایشان میفرمایند: یک بار بعد از نمازهای نافله شب و مطالبی که بود، بعد از آن قیام شیرینم هنگام نماز صبح در ذهنم گذشت - همان گونه که همیشه این گونه بود - «دو رکعت نماز میخوانم «قُرْبَةً إِلَى اللَّهِ»»، یکباره به خود گفتم: بالجد آیا تا به حال اعمالت «قُرْبَةً إِلَى اللَّهِ» بوده است، یا نیاز به اعاده است؟ آیا جدّاً نماز، روزه، خمس، زکات، حجّ، انفاق و دستگیری از دیگرانم لله و برای قرب به حضرت حق بوده است؟ چون آن کس که قرب حضرت حق را طلب کند، دیگر فقط خود حضرت حق را میخواهد و نه چیز دیگر. آن که خود او را طالب باشد، دیگر هیچ یک از حواشی را طالب نیست، نه جنّات، نه رضوان، نه حورالعین و نه اکل و شرب جنّت و نه مقامات به ظاهر معنوی، بلکه فقط و فقط خودش را میخواهد. این «قُرْبَةً إِلَى اللَّهِ» میشود؛ یعنی نماز، این عمل و این عبادتم فقط عامل بشود که من به خودش برسم، نه این که او چه به من میدهد. بلکه میخواهم آنچه که میدهد خودش باشد و مرا در قرب و محضر مبارک خودش بپذیرد. لذا میفرماید: وقتی به خودم مراجعه کردم، گفتم: محسن! به نظر میرسد باید آنچه تا به حال انجام دادی، اعاده کنی؛ چون گاه به این امید که به بهشت و رضوان حضرت حق برسی، عبادت کردی و گاه از خوف جهنّم و دوری از عذابش و گاه به این که دیدگانت به بعضی از مسائل باز گردد و گاه برای این که گوش شنوا پیدا کنی، آوای ملکوت را بشونی عبادت کردی. لذا به خاطر این گاهها و این مطالب، احساس کردم بالجد قرب در عبادتم نبوده است.
|
|
|