|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
جمعه 7 دی 1403
اسرار مهدوی 17 / چرا برای خداشناسی حتماً به امام نیاز است؟
..جواب این است که فطرت بشر الهی هست امّا قدرت تشخیص این فطرت را امام به انسان مرحمت میکند. امام انسان را به سوی خدا هدایت میکند، نه این که خداشناسی را در وجود انسان تزریق کند...
با توجّه به این که قرآن کریم و مجید الهی میفرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ» فطرت بشر، فطرت الهی است. اگر فطرت، الهی است پس باید فی ذاته خداشناس هم باشد و دیگر نیاز نیست که بخواهد از راه دیگری به خداشناسی برسد. پس چرا ما بیان میکنیم: برای خداشناسی حتماً به امام نیاز است؟ جواب این است که فطرت بشر الهی هست امّا قدرت تشخیص این فطرت را امام به انسان مرحمت میکند. امام انسان را به سوی خدا هدایت میکند، نه این که خداشناسی را در وجود انسان تزریق کند. به تعبیر دیگر، امام مبانی توحید را در اختیار انسان قرار میدهد و این انسان است که با این مبانی به سوی پروردگار عالم حرکت میکند. لذا امام به زور دست کسی را نمیگیرد تا او را به سمت خدا ببرد - گرچه ما قائلیم که امام به عنوان عصمت کامله، بر کلّ خلق، موجودات و هم چنین افلاک حاکمیّت دارد - اگر اینطور بود، هر معصومی که می آمد حدّاقل باید همه انسانهای اطراف او به سوی پروردگار عالم هدایت میشدند، امّا اینطور نبود. لذا کار امام این است که این فطرت الهی را به انسان میشناساند. منظور از «یَهدُون بِأمرِنا» هم که قرآن کریم و مجید الهی میفرماید، همین است که امام، آن فطرت الهی را به سوی امر الهی هدایت میکند.
|
|
|