|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
سه شنبه 25 دی 1403
اسرارمهدوی20 / اهانت به عقل محض
این که میگویند: مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) بعد از آب دهان انداختن عمرو بن عبدود، بلند شدند، چرخیدند که نکند غضب شخصی باشد و بعد سر او را بریدند؛ اهانتی بزرگ به امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) است.
این که میگویند: مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) بعد از آب دهان انداختن عمرو بن عبدود، بلند شدند، چرخیدند که نکند غضب شخصی باشد و بعد سر او را بریدند؛ اهانتی بزرگ به امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) است.
اصلاً امام معصوم(علیه الصّلوة و السّلام) نمیتواند ولو به یک لحظه غضب شخصی داشته باشد. لذا بیان کردن این مطلب اشتباه محض است؛ چون قرآن، معصومین(علیهم صلوات المصلّین) را اینگونه معرّفی میکند: «لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ»؛ یعنی حتّی رجس هم از آنها دور است. ما یک ذنب، یک اثم و یک رجس داریم. رجس یعنی فکرهای به ظاهر خوبی که خطا باشد.
لذا معصوم(علیه الصّلوة و السّلام) از رجس هم دور است، آنوقت چگونه میتوان گفت: مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) بلند شدند و چرخیدند تا خشم خود را از بین ببرند که نکند از روی خشم سر او را ببرند؟!
آب دهان عمرو بن عبدود به امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه)، آب دهان جاهل به عقل محض و علم محض است و ایشان از این جهت بلند شدند و چرخیدند که آن جهل را منکوب کنند، نه این که غضب خود را منکوب کنند.
لذا حقیقت این است که ایشان برای جهلی که این شخص نسبت به اسماءالله و صفات الله داشت، بلند شدند و چرخیدند تا این جهل را سرکوب کنند و از پروردگار عالم برای او نسبت به اهانت و جسارت به عقل محض و این که او جاهل محض است، طلب مغفرت کنند و بعد از آن برای خدا سر او را بریدند.
اصلاً آن معصومی که یک لحظه غضب بر او حاکم شود، معصوم نیست. عقل محض الهی، عصمت کامله ولو به لحظه ای غضب شخصی ندارد «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً».
|
|
|