|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
شنبه 8 دی 1403
اسرار مهدوی 33 / مصونیت امام
معصوم نباید هیچ نوع لغزشی داشته باشد و کوچکترین لغزش به فکر، جسم و همه انواع مطالب روحی که پروردگار عالم به او مرحمت کرده است، راه ندارد.
وجود مقدّس حضرت صادق القول والفعل، امام جعفر صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) در روایت دیگری در وصف امام اینگونه بیان میفرمایند: «مَعْصُوماً مِنَ الزَّلَّاتِ» . «الزَّلَّاتِ» از زلزله میآید، زلزله هم در ابتدا با یک لغزش شروع می شود که گاهی تنها چند ثانیه طول می کشد . لذا این که میفرمایند: امام «مَعْصُوماً مِنَ الزَّلَّاتِ» است؛ یعنی معصوم از همان لغزش اوّلی، چیزی که عامل کوچکترین تحریک روحی شود و حتّی کوچکترین حرکت خطایی - که حتّی به ریشتر هم نرسد - که در فکر بیاید، به دور است «مَعْصُوماً مِنَ الزَّلَّاتِ». پس معصوم نباید هیچ نوع لغزشی داشته باشد و کوچکترین لغزش به فکر، جسم و همه انواع مطالب روحی که پروردگار عالم به او مرحمت کرده است، راه ندارد. حضرت در ادامه میفرمایند: «مَصُوناً عَنِ الْفَوَاحِشِ کُلِّهَا». فواحش به معنی زشتی هاست. در مورد فواحش، دیگر معصوم بودن نیست، بلکه مصون بودن است؛ چون معلوم است کسی که در باب عصمت قرار گرفت، از همه زشتی هایی که شما مدّ نظر بگیرید، مصون میشود. اصلاً ریشه فَحش، فُحش و فِحش یکی است و معنای آن هم این است: چیزی که لغو است. یعنی هر چیزی که لغو باشد، مِنَ الفواحش است و معصومین(علیهم صلوات المصلّین) از لغو هم دور هستند. البته این طور نیست که ما فکر کنیم منظور از این عبارت تنها این است که آنها فحش نمیدهند و از فحش دادن دورند. بلکه فحش هم چون حرف لغو، زشت و بیهوده ای است، فحش گفته میشود. فحش فعل نیست، بلکه لغو است که عامل فعل میشود و معصوم از هر نوع لغوی مصون است و در صیانت قرار میگیرد. پس این یکی از خصوصیّات امام است که اگر آن را نداشته باشد، ما اصلاً او را امام نمیدانیم.
|
|
|