یکی از خصایص عصمت، بصیرت عصمتیّه است؛ یعنی معصوم بصیر، بینا و آگاه است، میفهمد و متوجّه است. معصوم اینگونه نیست که فقط در جایی بنشیند و تسبیحی در دست بگیرد. معصوم تا نگاه کند، میفهمد و درک میکند.تالی تلو معصوم هم همینطور است...
حضرت حقّ به نبیّ خود میگوید: اگر فضل و رحمت خدا شامل حال تو نبود «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَتُهُ»، گروهی از آنها، یعنی دشمنان اسلام همّت را بر آن گماشته بودند که تو را از راه صواب دور سازند «لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ یُضِلُّوکَ». منظور از این آیه چیست؟ مگر پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) نعوذبالله بچّه است که گول بخورد؟!
خیر، منظور از این آیه کارهایی مانند ساختن مسجد ضرار است. یعنی گاهی دشمنان با نام دین انسان را فریب میدهند - به این نکات مهم دقّت کنید -
لذا یکی از خصایص عصمت، بصیرت عصمتیّه است؛ یعنی معصوم بصیر، بینا و آگاه است، میفهمد و متوجّه است. معصوم اینگونه نیست که فقط در جایی بنشیند و تسبیحی در دست بگیرد. معصوم تا نگاه کند، میفهمد و درک میکند.
تالی تلو معصوم هم همینطور است. آقای ریشهری در خاطرات خود نوشته است: امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) بعد از همان جلسه اوّلی که سیّد مهدی هاشمی خدمت ایشان آمده بود، بیان فرموده بودند: «مواظب این فرد باشید». امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) بصیر بودند. پس حتّی تالی تلو معصوم هم این بصیرت را دارد.
آیتالله اشراقی(رحمة اللّه علیه) در خاطرات خود بیان کردهاند: موقعی که آسیّد حسین - نوه امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) - به مشهد رفته بود و از بنی صدر دفاع کرده بود، مردم ریخته بودند او را بزنند، او کُلت خود را درآورده بود. به امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) خبر دادند که او این کار را کرده است، ایشان فرمودند: بگویید او را تحت الحفظ بیاورند، اگر هم کلت کشید به او تیراندازی کنند! - به پسر و تنها یادگار آقا مصطفی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) تیراندازی کنند! -
آقای اشراقی موقعی که میخواهد دستور امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را ابلاغ کند، میگوید: امام فرموده است او را تحت الحفظ بیاورید، امّا قسمت دوّم فرمایش امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را نمیگوید. وقتی نزد امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میآید، امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میگویند: گفتی؟ میگوید: گفتم. امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میگویند: هر دو را گفتی؟ او مجبور میشود که بگوید: نه، هر دو را نگفتم. امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) میفرماید: دوباره زنگ بزن و هر دو را بگو.
این یعنی چه؟ یعنی او میفهمد، بصیر است؛ چون در یک پرده عصمت است و افراد را میشناسد.
یا این که امام(اعلی اللّه مقامه الشّریف) به آقای منتظری فرموده بودند: تو در سیاست وارد نشو، گرچه میدانم باز هم دست بر نمیداری....
اینجا هم که میفرماید: «طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ یُضِلُّوکَ» گروهی همّت را بر آن گماشته بودند که تو را از راه صواب دور سازند، منظور همان مسجد ضرار ساختنها و ... است؛ یعنی دشمنان حتّی گاهی با اسم دین هم وارد میشدند.
امّا پروردگارعالم میگوید: ما مواظب تو بودیم و این یعنی عصمت.
«وَ ما یُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُم» به حقیقت آنها خود را از راه حقّ و صواب دور ساختند. اتّفاقاً این یک بدبختی برای خود آنهاست و خودشان متوجّه نیستند. خود خدا هم دوست ندارد آنها گمراه شوند. آنها خودشان، خود را به گرفتاری میاندازند.
به قول مقام معظّم رهبری(حفظه اللّه) که در قضیه فتنه های اخیر فرمودند: یک عدّه از این فتنه گران، کسانی هستند که خودشان میخواهند خودشان را از کشتی نجات انقلاب به بیرون پرت کنند.
قرآن هم میفرماید: «وَ ما یُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَضُرُّونَکَ مِنْ شَیْءٍ» هیچ زیانی نمیتوانند به تو برسانند؛ چون «وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیْکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَة» خدا به تو قرآن و حکمت را مرحمت کرد.