|
پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی
(عج)
www.emammahdy.com
شنبه 8 دی 1403
اسرار مهدوی66/ اهدناالصراط مولانا امیرالمومنین(صلوات الله علیه)
«یعنی اگر میخواهید به صراط مستقیم برسید، ببینید امیرالمؤمنین(علیه الصّلوة و السّلام) و انبیاء چه کردند؛ «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقیمٌ»
وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ». شیطان بعد از آن که قسم خورد که همه را به اغوا بکشد، در ادامه میگوید: «إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ» به جز بندگان پاک و خالص تو؛ مخلَصین، نه مخلِصین. چون مخلِصین هم در خطر عظیم هستند. حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(صلوات اللّه و سلامه علیه) میفرمایند: «اَلناسُ کُلُّهُم هالِکونَ اِلّا العابِدونَ» همه مردم در هلاکتند مگر کسانی که بندگان خدا هستند. «وَالعابِدونَ کُلُّهُم هالِکونَ اِلّا العالِمونَ» و بندگان خدا هم در هلاکتند مگر این که اهل علم باشند - عبد کجاست که حالا اهل علم هم باشد - باز همین اهل علم هم در هلاکتند، «وَالعالِمونَ کُلُّهُم هالِکونَ اِلّا العامِلون» مگر آنهایی که اهل عمل هستند. «وَالعالِمونَ کُلُّهُم هالِکونَ» کسانی که عمل هم میکنند، باز در هلاکت هستند «اِلّا المُخلِصون وَ المُخلِصونَ فِی خَطَرٍ عَظیم» مگر مخلِصین که آنها هم در خطر عظیمی هستند. تازه کسانی که خود را برای خدا خالص کردند، در خطرند، آن هم در خطر بزرگ! برخی سؤال میکنند: چطور میشود فلان عالم که ما احساس میکردیم یک مقدار شمّ معرفتی و عرفانی هم دارد، یک موقعهایی راه را کج میرود و از صراط رهبری دور میشود؟ برای این که «وَ المُخلِصونَ فِی خَطَرٍ عَظیم» آنها هم در خطر عظیم هستند. مخلَص با مخلِص فرق میکند. مثل مقلِّد و مقلَّد، مقلِّد کسی است که تقلید میکند و مقلَّد کسی است که از او تقلید میشود. مخلَص کسی است که دیگران را هم خالص میکند و شیطان نمیتواند او را اغوا کند؛ یعنی عصمت دارد و این صراحت قرآن است. خود شیطان هم اقرار کرده است، چون میداند و یک چیزهایی فهمیده، میگوید: خدایا! من همه را به اغوا میکشم إلّا کسانی که مخلَص هستند... بعد حضرت حقّ میفرماید: «قالَ هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقیمٌ»،همین مخلَصین که در مقام والا هستند و دیگران را هم میتوانند به مقام اخلاص برسانند، در صراطی هستند که برای من است و مستقیم است. این پاکی سیرت و اخلاص، راه مستقیم به درگاه رضایت من است و به سوی من برمیگردد. طبق این آیه ای که بیان شد، آیه «اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقِیْمَ» هم یعنی خدایا! ما را به راه مخلَصین هدایت کن؛ چون خود شیطان در آیه قبل میگوید: «وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ قالَ هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقیمٌ» من همه را به اغوا میکشانم مگر مخلَصین را. لذا «اِهْدِنَا الصِّراطَ المُسْتَقِیْمَ» یعنی «اِهْدِنَا الصِّراطَ المُخلَصین»؛ یعنی «اِهْدِنَا الصِّراطَ مَولانَا اَمیرَالمُؤمِنین(علیه الصّلوة و السّلام)»؛ یعنی «اِهْدِنَا الصِّراطَ المَعصُومین(علیهم صلوات المصلّین)»؛ یعنی اگر میخواهید به صراط مستقیم برسید، ببینید امیرالمؤمنین(علیه الصّلوة و السّلام) و انبیاء چه کردند؛ «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقیمٌ» چون صراط مخلَصین این است و این آیه قرآن است. روایات و مطالب زیادی راجع به این موضوع خصوصاً از خود اهل جماعت وجود دارد. بعضی از اهل جماعت (وهابیّون) ایراد گرفته اند که چرا ما میگوییم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» یعنی « اِهْدِنَا الصِّراطَ مَولانَا اَمیرَالمُؤمِنین(علیه الصّلوة و السّلام)» و میگویند: شما در نماز هم مشرکید! نمازتان هم نماز نیست! باید بگوییم این صراحت خود قرآن است که اتّفاقاً خود آنها هم در این زمینه روایت دارند. ...خدا میفرماید: تو اصلاً بر اینها سلطه نداری، اینها عباد من هستند «لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطان»، سلطه تو بر مردم نادان و گمراه و کسانی است که پیرو تو شدند «إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ». البته با قرآن اثبات خواهم کرد که بستر این بندگی هم باید بستر عصمتیّه باشد. حتّی والده مکرّمه مولیالموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) هم عصمت داشتند؛ یعنی باید زمینه عصمت وجود داشته باشد. تسلّط شیطان و بدبختی پس این آیات شریفه، بیانگر عصمت است و مخلَصین کسانی هستند که در مقام عصمت هستند؛ چون خود شیطان اقرار میکند که من نمیتوانم آنها را به اغوا بکشم و هر چه هم بخواهم از بیرون وسوسه کنم، اصلاً نمیشود. البته بعضی مواقع چون شیطان احمق است، میآید وسوسه کند، امّا شرمسار میشود!
|
|
|