پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی (عج) www.emammahdy.com
.. عصمت، در ظاهر نیست که تا دیدیم ظاهر فردی موجّه است، سریعاً بگوییم: چون او یک نشانه دارد و مثلاً پیشانی اش مهر بسته، پس معصوم است. لذا حضرت میفرمایند: عصمت در ظاهر شخص معلوم نمیشود.. .
در مورد عصمت در تفکّر می توان این گونه مثال زد:...
طبیعی است که ائمّه(علیهم صلوات المصلّین) از خطای در اعمال دورند؛ چون پناه برده شده به خدا هستند.
بله، ما هم میتوانیم عصمت جزئی داشته باشیم.
معنای اصلی لفظ عصمت، پناه بردن به پروردگار عالم و پناه جستن به ذات احدیّت است. مولی الموالی، امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، علی بن ابیطالب(صلوات اللّه و سلامه علیه) سخنی دارند که نشان می دهد معنای عصمت، حفظ شدن و پناه جستن به پروردگارعالم است.
در مسئله کیفیّت امامت، بین ما شیعیان و اهل جماعت اختلاف است، ولی هم شیعه و هم سنّی قائلند که جامعه نیاز به امام دارد و امّتی بدون امام و ملّتی بدون پیشوا نخواهد بود...
چرا بسیاری از افراد، مولی الموالی(علیه الصّلوة و السّلام) را درک نکردند؟ چون پروردگار عالم می فرمایند: «وَ نُورُ مَنْ أَطَاعَنِی» و نور است برای آن کسی که من را اطاعت کند. پس معلوم میشود برای بعضی نور نیست، بلکه برعکس، آن کسی که کور دل شد حتّی این نور را هم ظلمت می بیند
..قرآن کریم بیان فرموده است: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» در حقیقت کسی به مجموعه قوانین الهی دست نمی یابد إلّا به این که طاهر باشد و کسی طاهر نیست جز اهل بیت(علیهم صلوات المصلّین). آن ها طاهرند و طاهرکننده، «یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً».
می گویند: اصول دین پنج اصل است (توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد) و اصل اوّل، توحید است، حال چطور ما میگوییم: اصل اوّل، امامت است؟..
این که میگویند: مولی الموالی(صلوات اللّه و سلامه علیه) بعد از آب دهان انداختن عمرو بن عبدود، بلند شدند، چرخیدند که نکند غضب شخصی باشد و بعد سر او را بریدند؛ اهانتی بزرگ به امیرالمؤمنین(صلوات اللّه و سلامه علیه) است.
این را بدانید هیچ موقع در شورا عقل کلّ وجود ندارد، عقل کلّ فقط در معصوم(علیه الصّلوة و السّلام) است. مثل این است که کسی که در رشته مقاومسازی تحصیلات عالیّه دارد، به یک روستا برود و بگوید: ما می خواهیم مقاومسازی کنیم، شما هم بیایید مشورت به ما بدهید!