پایگاه اطلاع رسانی یاوران امام مهدی (عج) www.emammahdy.com
عرض شد: تعریف آیتالله العظمی خویی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) دو رکن دارد که رکن اوّل کلمه استنباط است.
تعریف دیگر، تعریف آیتالله العظمی خویی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) است، ایشان میفرمایند: «علم الاصول هو العلم بالقواعد التی تقع بنفسها فی طریق استنباط الأحکام الشرعیّة الکلیّة الإلهیة من دون حاجة إلى ضمیمة کبرى أو صغرى اُصولیة اُخرى إلیها».
عرض شد مرحوم آیتالله العظمی آقا ضیاء(اعلی اللّه مقامه الشّریف) تعریفی از علم اصول را بیان فرمودند
عرض شد[1] مرحوم آیتالله العظمی نائینی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) در مطالبی که بیان فرمودند، در حقیقت خواستند فرمایش مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) را شرح دهند.
عرض شد آن عدّه ای که نسبت به تعریف مرحوم آیتالله العظمی نائینی (اعلیاللّه مقامه الشّریف) اشکال گرفته اند، تقریباً اشکال دوّمشان وارد است.
در باب تعریف علم اصول به این نکته رسیدیم که بعضاً تعاریف علماء نسبت به تعریف مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) یا شرح است، یا اگر به صورت ظاهر إنقلتی بوده، در فرمایش مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) دقّت نکردهاند.
اشکال دیگری که آقایان بر تعریف مرحوم آخوند (اعلی اللّه مقامه الشّریف) بیان میفرمایند، این است که به ایشان میگویند:شما از یک طرف مسئله خبر واحد را از اهمّ مسائل اصول قرار دادید و از طرفی هم معتقدید که نقش بزرگ شارع مقدّس در ارتباط با خبر واحد، جعل حجّیت است
عرض کردیم[1] در باب حجّیت قطع و خبر واحد اشکال گرفتند.گفتند: آیا این حجّیت قطع و خبر واحد در حقیقت یکی شده است که مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) اینگونه تعریف میکنند؟
در جلسه قبل عرض شد که این فرمایش مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) راجع به بحث «فی مقام العمل» در حقیقت همان بیانی است که مشهور فرمودند.
آیتالله العظمی کمپانی(اعلی اللّه مقامه الشّریف) یا همان محقّق اصفهانی در حاشیهای که بر کفایه مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) دارند، به تعریف مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) اشکال گرفتند.
این که حضرات مستشکلین به نظریّه مشهور اشکال گرفتند و بیان کردند: تعریف مشهور، تعریف صحیحی نیست و مرحوم آخوند(اعلی اللّه مقامه الشّریف) با این تعریفشان خواستند تعریف مشهور را از بین ببرند؛ صحیح نیست.